2009 | |
R&D |
A theoretical and practical re-appropriation of the effects of pathos in the theatre.
The project returns to the concept of pathos, unpopular in the world of the performing arts. Having had negative connotations since at least the end of the 19th century, today it is used primarily to qualify a certain type of acting. The term is however capable of covering the entire spectrum of emotional effects that a spectator can experience.
The term is however capable of covering the entire spectrum of emotional effects that a spectator can experience. The hypothesis at the heart of this research was that this concept, extended to most of its historic avatars and encompassing all the constituent elements of contemporary performance, has great potential not only in terms of scientific knowledge and technical expertise, but also in interpersonal relations, insofar as an artistic approach is defined as a process whose purpose is to question and act in a social context — a context which today is particularly open to ‘manipulators’ of emotions. Pathos could therefore be re-appropriated cognitively, aesthetically and politically, with the focus resolutely on practice.
Christian Geffroy Schlittler, metteur en scène, comédien, intervenant Manufacture
Danielle Chaperon, professeure ordinaire, Section de langue et littérature françaises, Faculté des Lettres, Université de Lausanne (UNIL)
Julie Rahir, comédienne (diplômée Manufacture 2007), assistante de recherche
Articles
2015
CHAPERON, Danielle, « Dramaturgies du pathos, contribution à une analyse des émotions au théâtre », dans Xi Dong / Ouest-Est, Voies esthétiques, Lausanne, L’Age d’homme, 2015, pp. 255-269.EndFragment
Accessibles également dans une version revue sur le site Fabula : http://www.fabula.org/atelier.php?Dramaturgie_du_pathos.2.
19-21 février 2015
CHAPERON, Danielle, «Fragilité et solidité des œuvres théâtrales», dans Les Nouveaux Matériaux du théâtre, Actes du Colloque des 19-21 février 2015, organisé par l’Institut de recherches en Etudes Théâtrales (IRET), Sorbonne Nouvelle-Paris 3, l’Université du Québec à Montréal (UQAM) ainsi que la Comédie de Reims, dir. Florence Naugrette et Joseph Danan, Paris, Presses de la Sorbonne nouvelle (à paraître)
Présentation publiques
10-14 décembre 2014
SCHLITTLER, Christian Geffroy, RAHIR, Julie-Kazuko Rahir, BORDAS, Elodie, GOBET, David, SCHLITTLER, Barbara, BLATTLER Olivier, « Les artistes de la contrefaçon »,Théâtre du Loup, Genève
10 octobre 2013
SCHLITTLER, Christian Geffroy, RAHIR, Julie-Kazuko Rahir, BORDAS, Elodie, GOBET, David, SCHLITTLER, Barbara, BLATTLER Olivier, « Les artistes de la contrefaçon », l'Usine à gaz, Nyon
30 septembre au 4 octobre 2013
SCHLITTLER, Christian Geffroy, RAHIR, Julie-Kazuko Rahir, BORDAS, Elodie, GOBET, David, SCHLITTLER, Barbara, BLATTLER Olivier, « Les artistes de la contrefaçon », Comédie de Caen,CDN de Normandie, France
12 mars 2013
Vernissage de la « boîte Pathos », Théâtre St-Gervais, Genève
17-18 janvier 2013
SCHLITTLER, Christian Geffroy, RAHIR, Julie-Kazuko Rahir, BORDAS, Elodie, GOBET, David, SCHLITTLER, Barbara, BLATTLER Olivier, « Les artistes de la contrefaçon », Journées de Théâtre Suisse Contemporain (JTSC), Arc en scènes – Le Théâtre, La Chaux-de-Fonds
19-21 avril 2012
SCHLITTLER, Christian Geffroy, RAHIR, Julie-Kazuko Rahir, BORDAS, Elodie, GOBET, David, SCHLITTLER, Barbara, BLATTLER Olivier, « Les artistes de la contrefaçon - Matériau Pathos », Théâtre les Halles, Sierre
25-28 mai 2011
« Matériau Pathos », conférence-spectacle de Christian Geffroy Schlittler, Julie-Kazuko Rahir, Elodie Bordas, David Gobet, Barbara Schlittler, Olivier Blättler
Atelier de reproduction de scènes de théâtre et de cinéma, ouvert à tous, dirigé par Christian Geoffroy-Schlittler, Théâtre St-Gervais, Genève
24-28 mai 2011
« Matériau Pathos : Le Laboratoire des copies ou Les artistes de la contrefaçon », conférence-spectacle de Christian Geffroy Schlittler, Julie-Kazuko Rahir, Elodie Bordas, David Gobet, Barbara Schlittler, Olivier Blättler, festival transfrontalier EXTRA – 11, Théâtre St-Gervais, Genève